به میزبانی دانشگاه یزد؛

دومین همایش ملی معماری فضاهای دانشگاهی در حال برگزاری است

۱۷ دی ۱۳۹۸ | ۱۴:۵۰ کد : ۵۲۵۹۴ اخبار
تعداد بازدید:۵۶
آیین افتتاحیه دومین همایش ملی معماری فضاهای دانشگاهی صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاون وزیر مسکن و شهرسازی، مسئولان کشوری و استانی و دانشجویان در تالار دکتر جلیل شاهی دانشگاه یزد برگزار شد.
دومین همایش ملی معماری فضاهای دانشگاهی در حال برگزاری است

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه یزد، دکتر جمشید اسماعیلی، مدیرکل اداره کل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت علوم، در این آئین اظهار داشت: در این همایش باید از منظر زیبایی، معماری، عرفان و معنویت به فضای دانشگاهی نگریسته شود که بتوانیم از این نقد و نظرات، توشه‌ای برای ادامه راه داشته باشیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر در کشور بیش از ۱۷ میلیون مترمربع فضاهای دانشگاهی به صورت اعیانی و بیش از ۲۹ هزار هکتار متر مربع عرصه دانشگاه‌های کشور با کاربری‌های متنوع وجود دارد.
مدیرکل اداره کل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت علوم، افزود: ۴۴۰ هزار متر مربع فضای کاربری مربوط به فضاهای فرهنگی و ۱۲۰ هزار متر مربع فضاهای تاریخی در اختیار دانشگاه هاست که در بعضی موارد این فضا برای دانشگاه، عنصری زائد به شمار می‌آید.
دکتر اسماعیلی با تاکید براینکه فضاهای کالبدی دانشگاه را باید به عنوان فضاهای شهری در نظر بگیریم، اظهار کرد: این فضاها عموماً با تراکم پایین و با کارایی بالا هستند و این امر توجه مستمر به فضاهای دانشگاهی از منظر طراحی، ساماندهی و حفظ و نگهداری را می‌طلبد.
وی در ادامه بهره‌گیری از توانمندی مهندسان و تأمین مالی مناسب را از امور اجتناب ناپذیر در این حوزه دانست و خواستار ایجاد فرصت به معماران برای خلق فضاهای دانشگاهی مناسب شد.
دکتر اسماعیلی، کاربری آموزشی را اصلی‌ترین شاخص فضاهای دانشگاهی دانست و تدوین ضوابط خاص طراحی، نگهداری وتعمیر فضاهای کالبدی دانشگاه‌ها، پارک‌های علم وفناوری و مراکز آموزش عالی را از ضرورت‌های این حوزه برشمرد.
توجه بیش از پیش به دفاتر طرح‌های عمرانی در دانشگاه‌ها، به کارگیری افراد خلاق و مشاورین صلاحیت دار در طرح‌های عمرانی و عدم دخالت افراد غیرفنی از دیگر نکاتی بود که دکتر جمشید اسماعیلی در این مراسم به آن اشاره کرد.


ارتباط دانشگاه و شهر؛ زمینه‌ساز پویایی و سرزندگی
فرزانه صادق مالواجرد معاون وزارت مسکن و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نیز در این مراسم به بیان چرایی و چگونگی طرح توسعه دانشگاه‌ها پرداخت و به نمونه‌هایی از تأثیر و تبعات طرح‌های بزرگ مقیاس شهری در مناطق مختلف کشور اشاره کرد.
وی با تاکید بر اینکه در اجرای طرح‌های بزرگ مقیاس علاوه بر رعایت ابعاد کالبدی طرح باید به ابعاد اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی تأثیرگذار آن نیز توجه شود، درخصوص طرح توسعه دانشگاه تهران گفت: در دهه ۷۰ با مصوبه‌ای در کمیسیون ماده پنج مقرر شد تا طرح توسعه دانشگاه تهران مطابق با رویکرد توسعه و ساماندهی آن دهه صورت گیرد و نقشه‌ای نیز تهیه و محدوده‌ای برای توسعه دانشگاه تهران در نظر گرفته شد که در سال‌های بعد طرح بعدی آن نیز در هیأت دولت و هیأت وزیران مصوب شد.
معاون وزارت مسکن و شهرسازی ادامه داد: قرار بود دولت با خریداری تک تک پلان‌های طرح، آنها را تخریب و مجدد بسازد اما این رویکرد بیش از ۲۰ سال است که گریبان‌گیر دانشگاه تهران و دولت را گرفته است و اگر این اتفاق به صورت یکپارچه نیفتد، شهر دانش بنیان و نسل سوم و چهارم دانشگاهی مدنظر اساساً اجرایی نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه ارتباط دانشگاه و شهر، سبب پویایی و سرزندگی می‌شود اظهار داشت: ایجاد دانشگاه تهران منجر به احداث مراکز کتاب‌فروشی شد که بدون تزریق بودجه دولتی، این راستا به عنوان راستای فرهنگی شناخته می‌شود.
معاون وزارت مسکن و شهرسازی در پایان عنوان کرد: در حال حاضر این راستای فرهنگی علاوه بر اینکه پشتیبان دانشگاه شده، به عنوان معروف‌ترین راسته فرهنگی کشور با وجود تمام ناملایمات های حوزه نشر و چاپ کتاب در حال فعالیت است.
فضای آموزشی، بخشی از رسالت آموزش را بر دوش می کشند

معماری، شاخص اصلی ثبت جهانی یزد
شهردار یزد نیز در این مراسم با اشاره به ثبت جهانی یزد، معماری را یکی از عوامل تأثیر گذار در این امر دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه شهر یزد در زمره شهرهای یادگیرنده است، باید بستر شهر به یک بستر آموزشی تبدیل شده و حرکت دانشگاه به سمت جامعه و شهر صورت پذیرد.
عزیزی با اشاره به تجربه موفق استقرار دانشکده هنر و معماری در بافت تاریخی، توسعه این تجربه برای سایر دانشکده‌ها را مهم توصیف کرد و افزود: وجود دانشگاه‌ها در بافت تاریخی برای اطلاع مردم از توانمندی‌های دانشگاه و بیان نیازهای جامعه به نخبگان به منظور رفع آن بسیار مؤثر است.
به گفته دبیر علمی این همایش ۷۵ مقاله به این همایش ارسال شده است که ۱۵ مقاله آن به صورت سخنرانی، ۲۵ مقاله به صورت پوستر و چکیده تمام مقالات به صورت مجموعه چاپ شده ارائه می‌شود.
تبیین وضعیت موجود، تحلیل و نقد وضعیت و اتخاذ تصمیم گیر‌ی های جدید از اهداف برگزاری این همایش است.
فضاهای دانشگاهی در بناها و بافت‌های تاریخی، نگهداری فضاهای دانشگاهی، اصول و مقررات پروژه‌های عمرانی در فضاهای دانشگاهی و پارک‌های علم وفناوری و نقد و بررسی طرح جامع دانشگاه باهنر کرمان از پنل‌های تخصصی اولین روز همایش ملی معماری فضاهای دانشگاهی است.